۱۳۹۴ شهریور ۲۳, دوشنبه

رمان آموزشی گلچهره - بخش هشتم




بخش هشتم
نظم و بي نظمي
نویسنده : بابک اسماعیلی

هشتمين جلسه‌ي مشاوره من و گلچهره برگزار شد.

گلچهره مي‌گويد تصميم گرفته دروس عمومي را طوري مطالعه كند كه بتواند تعداد درصد هاي 100 بيشتري در آزمون ها بياورد. مي‌گويد  به او بگويم كه براي اين هدف چه تغييراتي بايد در برنامه بدهد.
بعد اضافه مي‌كند كه در درس رياضيات  از لگاريتم و حد خوشم نمي آيد. بعد مي گويد با اينحال لگاريتم را مطالعه كرده ام اما حد را كمي خواندم و نفهميدم .
مي‌گويم وقتي مي‌گويي من از اين مبحث يا از اين موضوع خوشم نمي آيد بين خودت و آن موضوع يا مبحث يك ديوار مي‌كشي . و اين ديوار فاصله‌ي تو با موضوع را بيشتر مي‌كند. بهتر است تفكر مثبت داشته باشي . به جاي اينكه بگويي خوشم نمي آيد بگو بايد وقت بيشتري براي حد صرف كنم .
مي پرسم از لگاريتم چه مي داني ؟
مي گويد اگر          يعني       .  
مي‌گويم اين تعريف لگاريتم است . از قانون ها كدام يك را مي داني ؟
مي گويد:
       ،             ،
       ،      و ....
مي گويد بقيه فرمول ها يا قوانين را الان يادم نمي آيد .
مي گويم بايد بتواني از حفظ بيان كني . مي پرسم از حد چه مي داني ؟
مي گويد دقيق نخواندم .
مي گويد در شيمي اشكالاتم را نوشته ام تا امروز با هم رفع اشكال كنيم .
ايراداتي كه مشخص شده اند مربوط به مبحث پيوندهاي يوني از سال دوم است. مي‌گويد در هفته‌ي گذشته كتاب درسي شيمي سال دوم را دوبار روخواني كرده است . تعدادي تست هم زده است .
30 تست از همين مبحث پيوند هاي الكترووالانسي (يوني )  را به او مي‌دهم و 30 دقيقه وقت در نظر مي‌گيرم تا به سوالات پاسخ بدهد.
 21 دقيقه بعد پاسخ گويي به سوالات را تمام مي‌كند . پاسخ ها را با هم بررسي مي كنيم. با استفاده از فرمول زير  در صد مي‌گيرم :

درصد 

20 سوال را درست جواب داده و 11 سوال را غلط . تقريبا 54 درصد .
با هم بررسي مي كنيم كه علت اشتباهات چه بوده است . به گلچهره نشان مي دهم كه كلمه ها در كتاب درسي بسيار مهم هستند. تست‌هايي كه گلچهره پاسخ اشتباه داده است تست‌هايي هستند كه بر اساس واژگان كليدي از متن كتاب درسي  طرح شده اند .
به گلچهره مي‌گويم يك جدول تناوبي رسم كند. او قلم كاغذ در دست مي‌گيرد و گروه‌ها را به ترتيب رسم مي‌كند. دو گروه براي فلزات قليايي و قليايي خاكي و شش گروه براي شبه فلزات و گازها. از او مي پرسم عناصر واسطه شامل چند گروه هستند‌؟ مي‌گويد نمي‌دانم .
جدول تناوبي را نشانش مي دهم. مي گويد عناصر واسطه  10 ستون را اشغال كرده اند.
مي‌گويم چند گروه هستند ؟ پاسخ صحيح  را نمي‌داند .
دوباره جدول را نشان مي‌دهم . براي اولين بار تعداد گروه هاي عناصر واسطه را مي شمارد . تعجب مي‌كند .
با هم مرور مي كنيم كه اولين عنصر واسطه داراي عدد اتمي 21 است .
از او مي خواهم در جدولي كه رسم كرده است شماره‌ي عدد اتمي مربوط به هر عنصر را بنويسد. مي‌گويد اسامي عناصر را هم بنويسم ؟
مي‌گويم فعلا لازم نيست . فعلا فقط مي خواهم با شماره‌ي هر خانه از جدول آشنا شوي.
قرار مي‌گذاريم كه هر روز دو دفعه جدول تناوبي رسم كند تا جاي عناصر را بتواند حفظ كند . از بررسي تست ها هم نتيجه مي گيريم كه جداول مربوط به يون هاي متداول را هم بايد رسم كند تا آنها را حفظ كند. من  تكرار مي‌كنم كه با چشم خواندن براي فهم و يادگيري لازم هست اما كافي نيست .
مي پرسد چگالي بار سطحي يعني چه ؟
مي گويم چگالي را تعريف كن. مي‌گويد يعني جرم حجمي. مي گويم جرم حجمي را تعريف كن. مي گويد  يعني نسبت جرم به حجم . مي گويم آفرين .
مي گويم در مورد يك قطعه چوب و يك قطعه آهن كه ابعاد يكساني دارند جرم حجمي كدام يك بيشتر است ؟
مي گويد آهن . مي گويم چرا ؟ مكث مي كند .
مي گويم چون در كسر      هر چقدر كه صورت كسر بزرگتر مي‌شود حاصل كسر هم عدد بزرگتري مي‌شود. سرتكان مي‌دهد .
مي‌گويم در عناصري مثل برليم و بور  چگالي بار  يعني      . در اين كسر حجم اتم عددي بسيار كوچك است .
مي‌گويد يعني به اندازه اپسيلون ؟ مي‌گويم آفرين .  مي‌گويم  صورت كسر اما اعداد صحيح مثل 2 يا 3 هستند . به همين دليل حاصل كسر عدد بسيار بزرگي مي شود.

گلچهره مي‌گويد روزها دير ازخواب بيدار مي‌شوم و از اين بابت احساس خوبي ندارم.
مي گويم شايد لازم است اهدافي كه براي خود تعين كرده‌اي را روي كاغذ بنويسي و هر روز آنها را مرور كني.
مي‌گويم روز مرگي‌ها معمولا باعث مي شود فراموش كنيم كه براي چه هدفي خود را آماده كرده بوديم . ما نياز داريم هر روز اهداف كوتاه مدت و بلند مدتمان را مرور كنيم .
مي‌گويد مدتي قبل كه كتاب راز انتخاب را خوانده است ، براي اولين بار اهدافش را در كتاب نوشته است. مي گويد نوشتن اهداف كار بسيار سختي است.
مي‌گويم تلاش هاي اول سخت است اما بعد از مدتي ياد مي‌گيريم كه چطور اهداف هفتگي بعد اهداف ماهيانه بعد اهداف سالانه تعريف كنيم. مي‌گويم بعضي ها اهداف 15 ساله يا 25 ساله تعريف مي كنند. برخي ممكن است اهدافي براي صد يا دويست سال بعد داشته باشند. احزاب و گروه هاي سياسي اهداف دراز مدت دارند و به همين دليل نياز دارند تا توده‌هاي مردم را بر طبق آنچه براي آينده طراحي كرده‌اند ، آموزش دهند.
به همين دليل هم هست كه ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه كلا بر مبناي دروغ بنا نهاده شده است.و به همين دليل است كه لازم است در مبارزه اي دائم بر عليه دروغ هاي سازمان يافته  فعال باشيم .
بعد از تعيين هدف ، پايبندي به آنچه تعيين كرده‌ايم مهم مي شود. هر چقدر اهداف ، بلند مدت‌تر باشند كار دشوار تري پيش رو داريم.
اهداف عموما ذهني يا عيني هستند. هدفي مثل اينكه من مي‌خواهم احساس خوشبختي كنم  هدفي ذهني است. اما جمله‌ي من مي‌خواهم سرعت مطالعه ام سه برابر بيشتر شود يك هدف عيني است .
اهدافي كه تعين مي‌كنيم بهتر است قابليت اندازه گيري داشته باشند. به عنوان مثال كسي كه جزو اهداف ماه آينده خود مي‌نويسد مي خواهم سرعت مطالعه ام سه برابر شود لازم است سرعت مطالعه فعلي خود را محاسبه كند. و در پايان هر هفته  پس از اتمام تمرين هايي كه براي افزايش سرعت مطالعه انجام مي دهد نيز سرعت مطالعه اش را اندازه بگيرد.

من بر اساس مشاهداتم مي‌توانم از دو گروه عمده‌ي دانش آموزي ياد كنم. كساني كه برنامه پذير و نظم پذيرند و دانش آموزاني كه برنامه ناپذير و نظم ناپذير هستند.
گروه اول تابع برنامه هايي هستند كه خود، والدين يا مشاوران تحصيلي تنظيم مي كنند.
گروه دوم در چارچوب هيچ برنامه اي قرار نمي گيرند .
براي گروه اول نظم به معني مقررات، در خانه و در مدرسه ضروري است اما گروه دوم نظم را كلافه كننده مي دانند . متاسفانه برنامه آموزشي حاكم بر آموزش و پرورش ايران و بسياري از نقاط دنيا براي دسته اول تدارك ديده شده است . از اين جهت بي‌نظمي يك صفت منفي قلمداد مي شود .
به نظر من نظم قاتل خلاقيت است.
بي نظمي ، خلاقيت در پي دارد و نظم باعث اجراي برنامه هاست. داشتن يكي بدون توجه به ديگري موجب اتلاف وقت ، نيرو و انرژي است.

مي‌گويم براي كسب درصد 100 در دروس عمومي لازم نيست در برنامه‌ي مطالعاتي تغييري بوجود بياوريم . بلكه لازم است روش مطالعه مان را تغيير دهيم .
مي گويد يعني بايد چه كار كنم .
مي گويم اولين كار اينست كه بتواند در خلاصه نويسي مهارت كسب كند. كارهاي بعدي را هم به مرور در جلسات آينده خواهم گفت . 

از گلچهره مي‌خواهم به آنچه در كتاب "شاگرد كُشي" نوشته ام عمل كند و تمرين هايي كه در كتاب آورده ام را تكرار كند تا سرعت مطالعه‌اش افزايش پيدا كند. همين طور مي‌خواهم سرعت بيشتري در مرور و حل تست هاي رياضيات پايه داشته باشد تا در پايان شهريور ماه  مرور رياضيات پايه را تمام كرده باشد .








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر