۱۳۹۴ شهریور ۲۳, دوشنبه

رمان آموزشی گلچهره - بخش هفتم



بخش هفتم
اعتراف
نویسنده : بابک اسماعیلی

هفتمين جلسه‌ي مشاوره من و گلچهره برگزار شد.
نشست امروز هم پنج ساعت به دراز كشيد.
كارنامه‌ي آزمون دوم را نگاه مي‌كنم. در بعضي درس‌ها رشد درصد مي‌بينم و در بعضي درس‌ها افت درصد. يك نمره 100 در كارنامه ، خودش را نشان مي دهد.
در درس رياضي تعداد گزينه هاي غلط زياد است. در شيمي هم همين طور. قرار مي‌گذاريم در جلسه بعد شيمي را با هم رفع اشكال كنيم.
گلچهره بعد از آزمون دوم ، يك ارزيابي از خود داشته است و نتايج ارزيابي خودش را در يك ورقه نوشته و به دستم  مي دهد. نوشته :
1-     ضريب خطام به شدت بالاست
2-     خيلي چيزا يادم ميره از درس هايي كه خوندم
3-     استرسم بيشتر ميشه
4-     سرعت عمل بيشتري لازم دارم .

مي‌گويد در درس زيست شناسي پاسخ صحيح سوالي را مي دانسته اما آن را به اشتباه در پاسخ نامه وارد كرده است. مي‌گويد بي‌دقتي كردم.
مي‌گويم فرويد به اين مي‌گويد اشتباه لپي.
مي گويد در بعضي از سوال ها مفاهيم را اشتباه فهميده بودم.
مي گويم فرويد مي‌گويد وقتي فشار رواني زياد مي شود اشتباه لپي رخ مي‌دهد. آرامش داشته باش .  


مي گويم بدون يادداشت‌برداري از متن يا خلاصه نويسي نمي توانيم متن را ياد بگيريم . لازم است در موقع مطالعه دروس متني خلاصه نويسي كنيم. خلاصه نويسي يعني حذف جملاتي از كتاب درسي كه نبودن آنها به معناي متن آسيبي نمي‌رساند.
قرار مي‌گذاريم كه گلچهره در درس زيست شناسي و دين و زندگي خلاصه نويسي را شروع كند.
مي‌گويد وقت نمي‌كنم.
مي‌گويم بعضي وقت‌ها بايد ايستاد و اره را تيز كرد.
مي‌گويد چشم .

مجبورم بار تمام هستي را به دوش بكشم و داستاني براي گلچهره تعريف كنم از شرق تا غرب . مي‌گويم فرهنگ غرب بر خردگرايي استوار شده است .
مي‌گويد يعني چه ؟
مي‌گويم بعد از جنبش روشنگري در غرب چند موضوع باعث شد كه متفكران غربي تصميم گرفتند بر مبناي خردشان زندگي كنند و نه بر مبناي موضوعات ذهني تجربه نشده و نادقيق.
به همين دليل در غرب علم رشد كرد.
آنها براي رابطه‌ي علت و معلولي رويدادها احترام زيادي قائل شدند و خردگرا شدند .
مي‌گويد تا قبل از خردگرايي اوضاع در غرب چگونه بود ؟
مي‌گويم حدود چهارصد سال قبل كليسا گاليله را وادار كرد تا اعتراف كند و گرنه او را همچون دانشمندِ جوان "جردانو برونو" زنده زنده در آتش مي‌سوزاندند. گاليله در محضر كليسا ايستاد و گفت :


من، گالیلئو گالیله، فرزند وینچنزو گالیله اهل فلورانس، در سن هفتاد سالگی، در حضور دادگاه عادل، در برابر شما زانو زده و در برابر کتاب مقدس که در برابر من است سوگند یاد میکنم که همواره به جمله جمله این کتاب اعتقاد داشته و به لطف خداوند متعال در آینده نیز اعتقاد خواهم داشت. اعلام میکنم که نظر من در مورد اینکه خورشید ثابت است و زمین به دور آن میچرخد، یک تفکر باطل، نادرست و گمراه کننده بود که نمیبایست در هیچ جا، تدریس شود، مورد بحث قرار گرفته یا مورد استناد قرار گیرد. واقعیت مشخص و روشن این است که زمین مسطح و ثابت است و همانگونه که هر کسی میداند و هر روز میبیند، این خورشید و تمام ستارگان هستند که به دور زمین می‌چرخند. میخواهم در برابر شما اعلام کنم که نور حقیقت در دل من راه یافته و به خوبی درک کردم که آنچه گفته بودم اشتباه بوده و از کرده خود پشیمانم و هر محکومیت و جزایی که برای من تعین شود با خوشحالی پذیرا خواهم شد و امیدوارم به سزای خود در گمراهی بخش زیادی از جامعه برسم. در صورتی که از هر یک از موارد فوق تخطی کرده و به تفکر نادرست خویش بازگردم، مسئولیت و تبعات این خطای نابخشودنی را به طور کامل میپذیرم. من برای اینکه از صحت و دقت اعترافات خود مطمئن باشم همه چیز را از قبل روی این برگه نوشته و برای شما خواندم و اعلام میکنم که این برگه، رسم الخط خود من و ذهنیات و اعتقادات شخصی من بوده و بدون هرگونه تأثیری از بیرون، نگاشته شده است.



فرهنگ شرق در عين حالي كه خرد گرايي را نفي نمي‌كند اما بر شهود و مراقبه استوار است. تجربه همه‌ي هزاره‌ها به ما ياد داده است كه بدون خردگرايي بشر خرافه پرست مي‌شود .

به نظرم ما در همه‌ي مراحل زندگي تلفيق اين دو يعني خردگرايي و مراقبه را نياز داريم.
حتي در سالي كه براي آماده شدن براي ورود به دانشگاه درس مي خوانيم.
مي‌گويد مراقبه يعني چه ؟
مي گويم در شيمي تركيبات حلقوي كربن را مي شناسي؟
مي گويد زياد يادم نيست ... آلكان ها ؟
مي گويم آلكان ها تركيبات خطي كربن هستند .
كمي فكر ميكند ... مي گويد سيكلو آلكان ها .
مي گويم آفرين .
مي گويم مدتها بود كه دانشمندان تركيبي از كربن را كشف كرده بودند كه تعداد هيدروژن هايش به نسبت ساير تركيبات مشابه كمتر بود. هر چه تلاش كردند نتوانستند آرايش ساختماني اين تركيب شش كربني را رسم كنند. تا اينكه دانشمندي به نام ككوله در يك خواب مي بيند كه كربن ها در حال رقصيدن يا چرخيدن به شكل يك مار در مي آيند و مار دم خود را در دهان مي گيرد. آرایش تركيبات حلقوي كربن اينگونه دانسته  مي شوند.
چشم هاي گلچهره برق مي زند.
مي گويم بعضي وقت ها يك مسئله دشوار را ما در خواب حل مي كنيم.
سر تكان مي دهد و من مي فهمم كه چنين تجربه اي داشته است .
مي گويم براي " ناخودآگاه " بايد بيشتر از آنچه كه تا به حال بوده ارزش قائل شويم . خيلي از كارهايي كه ما در زمان آگاهي نمي توانيم انجام دهيم را ناخودآگاه مان مي تواند انجام دهد .
مي گويد بايد چه كار كنم .
مي گويم مراقبه .
مي‌گويد يعني چطور  ؟
مي‌گويم روي صندلي بنشين و عضلات بدنت را رها كن و با شعور حاكم بر جهان اتصال برقرار كن.

ابن سينا با تمسك به زنجيره‌ي علل در هستي به عله العلل و مبدا نخستين مي‌رسد. مبدا نخستين خالق و مبدع است و همه‌ي عالم هستي و طبيعت و افلاك ابداع او هستند كه از وجود مطلق و بي نياز وي صدور يافته‌اند. نخستين آفريده "عقل اول" نام دارد. شماره‌ي عقول جمعا به ده عقل مي‌رسد. آخرين آنها "عقل فعال" نام دارد. تدبير امور مربوط به زمين با عقل فعال است و نفوس بشري معلول وي بوده و به نحوي با او متصل‌اند. اين همان است كه در اصطلاح زبان ديني "فرشته‌ي وحي" ، "روح المقدس" و "جبرائيل" ناميده مي‌شود. در واقع عقل فعال "عقل كيهاني" است و منبع الهامات معارف و دانش‌ها براي بشر مي‌باشد. بديهيات و معقولات اوليه مانند درك اين كه كل بزرگتر از جز است كه هر انساني آن را بدون تعلم درك مي‌كند و مانند اينها در اثر " اتصال " نفس انساني با "عقل فعال" است‌. حكما فيلسوفان و پيامبران پيوند و "اتصال" ويژه اي با "عقل فعال" پيدا مي‌كنند كه موجب حصول دانش براي آنان مي‌گردد و نام اين "اتصال" در پيامبران وحي است.

فلسفه‌ي سياسي ابن سينا، ‌ابوالفضل شكوري، ‌انتشارات عقل سرخ، انتشارات نقش و‌ نگار


مي گويد وقتي اين كار را بكنم فكر ها به سرم هجوم مي آورند و خيلي ذهنم شلوغ مي شود.
مي‌گويم در چند روز اول احتمالا افكار به ذهنت هجوم مي آورند. بعد از مدتي هر بار كه اين كار را مي كني تصاوير را فريم فريم مي بيني و بعد از چند روزي خود به خود نه تصويري هست و نه فكري . تنها آرامش وجود دارد.
برنامه‌ي دو هفته بعد را تنظيم مي‌كنيم. چهارشنبه و پنج شنبه قبل از آزمون را اختصاص مي دهم به مرور مطالبي كه در 11 روز قبل ازآن در برنامه قرار داده ايم  .
روزي يك ساعت و نيم رياضيات پايه هم در برنامه اضافه مي‌كنم. برنامه مي‌گويد روزي 8 تا 10 ساعت بايد مطالعه شود.
پيش بيني مي كنم نمره تراز گلچهره  در آزمون بعد حداقل دويست تا سيصد نمره رشد داشته باشد.










هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر